Kunstliefhebber of niet, een beetje oplettende Dordtenaar kan er niet omheen dat er iets belangrijks gaande is in het Dordrechts Museum. Behalve berichten in de krant en op de sociale media, kom je de tentoonstelling In het licht van Cuyp ook tegen tot ver buiten de museummuren.

Een uitgezaagd hondje bij de Mediamarkt

In het plantsoentje van de rotonde Johan de Wittstraat staat een 'uitgezaagde' koe van Cuyp, zie je een uitgezaagd hondje aan de lantaarnpaal bij de Mediamarkt en sieren her en der nog meer prachtige figuren uit de evenzo prachtige schilderijen die Aelbert Cuyp (1620-1691) maakte.

De rasechte Dordtenaar Aelbert Cuyp

So far so good, om maar even in stijl te blijven. Want hoewel Aelbert Cuyp in Dordrecht is geboren en overleden, is hij een bron van inspiratie geweest voor andere beroemde schilders. Die kwamen zelfs uit Engeland om de kunst af te kijken. Want het schilderen van bijzonder warm zonlicht kon 'onze' Aelbert als geen ander.

De Britten waren, en zijn nog steeds, dol op Cuyp en er was een tijd dat hij dáár meer werd gewaardeerd dan hier. Nou, dat wordt met deze tentoonstelling wel rechtgezet. Wie naar het Dordrechts Museum gaat zal worden overrompeld door schoonheid; naast Cuyp hangt er ook werk van die andere grote schilders. De volledige titel van de tentoonstelling is dan ook: In het licht van Cuyp, Aelbert Cuyp & Gainsborough – Constable – Turner. Zelfs de Britse koningin Elizabeth leende twee schilderijen uit die nu gewoon hier in Dordt hangen. Hoe bijzonder is dat!

Toen ik de reclame voor het eerst op televisie zag, ging ik trots rechtop zitten

U voelt waarschijnlijk toch een 'maar' in de lucht hangen. En die is er ook. Hoewel, laten we het een 'maartje' noemen, want zo zwaarwichtig is het nou ook allemaal niet. Het gaat om klein deel van de promo over de tentoonstelling: de STER-spot.

Toen ik de reclame voor het eerst op televisie zag, ging ik trots rechtop zitten. Daar verscheen die mooie tentoonstellingsruimte van het Dordrechts Museum op mijn tv. Ik zag de schilderijen aan de muur hangen en het licht van de reclamespot leek wel dezelfde gouden gloed als waar Cuyp zo beroemd om is. En toen kwam er ineens van rechts een actrice het beeld inlopen, vermomd als bezoeker. Als het niet zo jammer was, had ik er hard om moeten lachen want waarom is die mevrouw zo bespottelijk aangekleed?

Stoofpeertjes op het petroleumstelletje

Ik snap de keuze om mensen te laten figureren zodat het allemaal niet zo statisch wordt, maar waarom wil je een throwback naar 1950 suggereren? Ze kwam aanstappen op enorme gemakschoenen en de korte mouwen van haar blouse lieten moederlijke, vlezige Hollandse armen zien. Het leek net alsof ze even een kijkje kwam nemen in de museumzaal, terwijl thuis de stoofpeertjes nog op het petroleumstelletje pruttelden. Op de totale, verder geweldige, marketingschaal is het natuurlijk te verwaarlozen hoe een actrice eruit ziet in een scène van een luttele seconde. Maar het leidde wel af. Zeker als het over kunst gaat, zou je toch moeten streven naar een harmonieus totaalplaatje.

Koningin Màxima opent in 2017 de tentoonstelling over Aert Schouman in het Dordrechts Museum. @ (l) Ruud Baan en (r) met conservator Sander Paarlberg @ Dordrechts Museum

Herinnert u zich deze nog?

Laat me even iets in herinnering brengen: weet u nog dat koningin Màxima de tentoonstelling over Aert Schouman opende? Dat was in 2017 en ook in het Dordrechts Museum. Haar jurk klopte zó ontroerend goed met de tentoonstelling dat veel mode-experts haar outfit in deze setting direct als mooiste van het jaar bestempelden, ongeacht de kleding waar de majesteit voor de rest van het jaar nog in tevoorschijn zou komen.

Natuurlijk gaat het om de tentoonstelling, niet om het randgebeuren en dat geldt ook voor de STER-reclame van het Dordrechts Museum. Toch had een iets verfijnder filmpje het plaatje net even wat completer gemaakt. Ga vooral de tentoonstelling zien, want die is prachtig en staat als een huis! Verder heb ik geen commentaar. Vandaag niet.